Sesorah / Pidhato
Gusti
kang Maha Kuwasa maringi kita akal budi
lan lesan minangka alat ucap satemah mujudake manungsa minangka titah kang
sampurna. Awit saka iku, awake dhewe kudu sokur marang Gusti kang Murbeng
Dumadi lan nampah kabeh paringane kanthi suka lan narima. Dene wujude rasa
panarima marang sakabehing paring Gusti kang Murbeng Dumadi, awake dhewe kudu
bisa nindakake laku becik ing pasrawungan, migunakake lesan kanthi becik, lan
bisa ngecakake basa kanthi unggah-ungguh kang trep.
Sesorah
utawa pidhato iku ancase ngandharake gagasan kanthi lesan ing sangarepe wong
akeh, kanthi ancas utawa tujuan tinamtu. Ancase pidhato iku werna-werna, kayata
menehi panglipur, menehi kawruh, apa dene ajak-ajak. Mula, kanthi nyinau
sesorah, kita bisa sinau babagan ngandharake panemu utawa gagasan ing sangarepe
wong akaeh kanthi maneka warna tujuan, kita uga bisa sinau kawruh tembung,
unggah-ungguh, lan nggladhi rasa percaya dhiri.
Carane sesorah iku ana patang werna yaiku :
Ø Kanthi maca sakwutuhe
Yaiku kanthi maca apa anane sesorah kang tinulis, cara iki lumrahe
ditindakake dening punggawa Negara. Kejaba isine kudu bias disengganan, layange
prelu disimpen (diarsipkan). Cara iku kudu uga sook ditindakake wong kang
nyulihi wong liya. Marga kepalang pakaryan kang ora bias ditingggal, wong
kajibah banjur nimbali wong liya. Ewa semana, underaning gagasan dititipake
lumantar sesorah kang tinulis.Wong kajibah nyulihi mung saderma macakake
sesorah iku.Mula yen ana apa-apane, kang kenea ing sesanggane 9tanggung jawab)
iku sing nulis.
Ø Kanthi maca apalan
Yaiku nglantarake sesorah kanthi ngapalake laying sesorah kang
tinulis.
Sesorah iki lumrahe katindhakake dening pawongan kang durung
kulina, luwih-luwih kang isih gladhen. Awit isining laying sesorah ora kena
ecer, mula wong sing nglantarake kudu bias ngenerake pikirane marang isining
sesorah lan ora kena lalen
Ø Kanthi pandom lajer
Yaiku nglantarake sesorah kanthi pandom lajering kang prelu
diwedharake. Lajering gagasan cukup ditulis jroning sacuwilan kertas kaya dene
“kretu nama”. Cara iki adate katindhakake dening wong kang wis kulina lan
jembar kawruhe.
Ø Kanthi cara dadakan
Adate sesorah iki katindhakake wong kang kasraya kanthi dadakan ing
sawijining acara. Amrih cetha tumrape wong kang ngrungokake, yen nglantarake
sesorah kudu ggatekake pocapan (lafal), lagune, sora-alone,lan pamedhote
ukarane.
A. Nganalisis
Teks Sesorah
1.
Maca Batin
Pepeling.
Sesorah utawa pidhato iku sawijining kaprigelan micara.
Sesorah yaiku ngomong ana ing sangarepe wong
akeh. Gamblange wedharing pangandikan nduweni tujuan kang gumathok. Sing
diarani wong akeh iku ora ana watese. Udakara luwih saka wong sepuluh. Tujuan/ancase pidhato/sesorah yaiku :
1.
Kanggo
maringi pangertosan/informasi marang wong liya sing ngrungokake pidhato/sesorah
2.
Kanggo
maringi panglipur/hiburan marang wong liya sing ngrungokake sesorah
Tuladha Sesorah
Assalammu’alaikum Wr. Wb.
Para bapak,
para ibu guru ingkang dahat kinurmatan lan rencang-rencang ingkang kawula
tresnani. Langkung rumiyin sumangga sesarengan ngujukaken puji syukur wonten
ngarsanipun gusti ingkang murbeng dumadi, ingkang sampun paring rahmat lan
hidayah, saengga kita saged makempal ing mriki. Ing dinten punika kawula badhe
ngaturaken sesorah babagan “Njagi Lingkungan Sekolah”.
Rencang-rencang,
mengertosa menawi lingkungan punika papan gesang kagem sedaya titah gesang.
Mila saking punika, kita kedhah njagi lestari lingkungan kita supados kita
saged gesang kanthi tentrem. Salah satunggalipun cara njagi lestari lingkungan
inggih punika karesikan, njagi karesikan lingkungan saged diwiwiti saking
perkawis-perkawis ingkang alit.Ananging katinggal awrat sanget dipun lampahi.
Umpaminipun mbucal runtah ing panggenanipun. Sak punika kesadaran kagem njagi
karesikan ing lingkungan kita minangka murid taksih kirang sanget. Kados dene
bibar piwucalan PRAKTEK/Produktif siswa kedah njagi karesikan, alat-alat
praktek dipuntata kados saderenge tuladhanipun lare praktek jurusan Teknik
Sepeda Motor, piwucalanipun ngagem wearpack supados seragam kangge praktek lan
pelajaran saged dipunbentenaken kersanipun siswa-siswi tetep paling boten njagi
karesikan saking seragamipun amargi praktek punika sejatosipun kathah sanget
alat-alat ingkang damel seragam siswa punika saged dados reget saengga siswa
kraos boten kepenak anggone nglajengaken piwucalan sanesipun. Siswa-siswi
ingkang praktek punika kedah disiplin saengga pendidikan karakter siswa-siswi
ingkang dipunpikajengaken. wonten ing piwucalan praktek punika siswa-siswa
saged njagi kedhisiplinan saha karesikan lingkungan mliginipun dipunwiwiti
saking pribadhinipun piyambak-piyambak. Siswa-siswi kedah manut kaliyan
aturan-aturan ingkang sampun mlampah wonten ing sekolahan punika amargi menawi
lingkunganipun resik siswa- siswi anggenipun praktek ugi saged mlampah kanthi
sae. Kanthi njagi karesikan lingkungan punika siswa-siswi saged tinebihaken
saking penyakit-penyakit.
Mekaten sesorah
ingkang saged kawula haturaken. Nyuwun pangapunten menawi wonten klenta-klentu
nipun atur kawula. Saking kawigatosanipun kawula ngaturaken matur sembah
nuwun.
Wassalammu’alaikum Wr. Wb.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar